De regio Noord-Groningen kampt met krimp en vergrijzing. De instellingen voor voortgezet onderwijs in de regio werken aan een plan om de bereikbaarheid van voortgezet onderwijs in het gebied op peil te houden. Hiervoor deed Atlas Research onderzoek naar de leerlingenstromen en natuurlijke kernen in de regio in opdracht van drie onderwijsinstellingen voor het voortgezet onderwijs die in het gebied actief zijn (het Hogeland College, het Eemsdeltacollege en Onderwijsgroep Noord).
Dit onderzoek brengt in beeld hoe de huidige leerlingenstromen tussen woonlocaties van leerlingen en schoollocaties lopen en welke plekken in het gebied het gunstigst gelegen zijn ten opzichte van de woonlocaties van leerlingen. Dit gebeurt aan de hand van een analyse van de reistijden van leerlingen naar (potentiële) schoollocaties.
Voor veruit het grootste gedeelte van de leerlingen is er op elk niveau een school binnen acceptabele reistijd (max. 45 minuten) te bereiken. De huidige schoollocaties staan vaak dicht bij de natuurlijke kernen, de plekken die voor zoveel mogelijk leerlingen in zo kort mogelijke tijd bereikbaar zijn, voor voortgezet onderwijs in de regio. Doordat veel leerlingen voor de snelste route naar hun school van het openbaar vervoer afhankelijk zijn, zouden veel scholen in de ‘ideale’ situatie (nog) dichter bij een belangrijke halte voor openbaar vervoer staan.
Download het rapport (pdf, Atlas Research)