Hanzehogeschool Groningen • Rijksuniversiteit Groningen •

Verslag KnowLab Futures Literacy : Samenleven in de Toekomst

Wat weten we eigenlijk over de Toekomst? Veel is nog onzeker, meerdere scenario’s zijn vaak mogelijk. Demografische prognoses blijken soms toch weer anders, al worden we in ieder geval ouder met zijn allen. Technologische en digitale veranderingen gaan nu sneller dan misschien verwacht, maar wat betekent dat voor wonen, werken, zorgen en onze Samenleving van de Toekomst?

In een drietal online bijeenkomsten op 25 maart, 1 april en 8 april hebben deelnemers uit ons netwerk zich gebogen over de Samenleving in de Toekomst. Met de door UNESCO ontwikkelde methode Futures Literacy werden zij uitgedaagd na te denken hun dromen en ideeën over de toekomst te delen. Na een ‘reframe’ om vaste aannames los te kunnen laten volgde de ‘rethink’ om de nieuwe ideeën vorm te geven.

Hier vindt u een verslag van deze bijeenkomsten.

Hier een korte introductiefilmpje over Futures Literacy.